Κωδ. Μαθήματος : 02607 | ECTS : 4 | Εαρινό Εξάμηνο |
Κατεύθυνση/Ομάδα Μαθημάτων : Ελεύθερες Επιλογές | (ΕΕ) Ελεύθερη Επιλογή |
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας | Θεωρία : 3 | Ασκήσεις : 1 | Εργαστήριο : |
ΠεριεχόμενοΔιδάσκοντες
Θεωρίες Μάθησης στη Διδακτική της Χημείας
Α. Συμπεριφορισμός και εποικοδομισμός, Piaget, Vygotsky, Ausubel, μοντέλο επεξεργασίας πληροφοριών, εναλλακτικές ιδέες των μαθητών, εννοιολογική αλλαγή.
Β. Οι εναλλακτικές ιδέες των μαθητών για τις χημικές έννοιες (ατομική και μοριακή δομή, καταστάσεις της ύλης, χημικές αντιδράσεις και χημικές εξισώσεις, χημική ισορροπία, οξέα και βάσεις, εξουδετέρωση, οξειδοαναγωγή).
Ενότητα 2: Θεωρίες Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών
Φύση των επιστημονικών εννοιών, επιστημονική/διερευνητική μέθοδος, μοντελοποίηση, πειραματική προσέγγιση και δημιουργικότητα. Η οικοδόμηση των επιστημονικών εννοιών (ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση), τα στάδια της επιστημονικής μεθόδου (παρατήρηση, διατύπωση υποθέσεων, έλεγχος υποθέσεων, κ.λπ.), χρήση ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία, δημιουργικότητα.
Η Χημεία ως Γνωστικό Αντικείμενο
Α. Η ιστορία της Χημείας ως πλαίσιο ανάλυσης και το σχήμα του Jensen. Τα τρία επίπεδα της Χημείας κατά Johnstone.
Β. Μακροσκοπικό επίπεδο και δυσκολίες.
Γ. Υπομικροσκοπικό επίπεδο και δυσκολίες.
Δ. Συμβολικό επίπεδο και δυσκολίες.
Ε. Σύνδεση των τριών επιπέδων.
Διδασκαλία της Χημείας
Α. Προγράμματα σπουδών Χημείας.
Β. Διδακτικές προσεγγίσεις (εφαρμογές θεωριών μάθησης στη διδασκαλία της Χημείας, αναλογίες, χάρτες εννοιών, λύση προβλημάτων, διερευνητική προσέγγιση).
Γ. Αξιολόγηση της διδασκαλίας και των μαθητών στη Χημεία (διδακτικοί στόχοι - ταξινομία, ανώτερης τάξεως γνωστικές ικανότητες).
Νεότερες Θεωρητικές Προσεγγίσεις
Σενάρια διδασκαλίας
Α. Συμπεριφορισμός και εποικοδομισμός, Piaget, Vygotsky, Ausubel, μοντέλο επεξεργασίας πληροφοριών, εναλλακτικές ιδέες των μαθητών, εννοιολογική αλλαγή.
Β. Οι εναλλακτικές ιδέες των μαθητών για τις χημικές έννοιες (ατομική και μοριακή δομή, καταστάσεις της ύλης, χημικές αντιδράσεις και χημικές εξισώσεις, χημική ισορροπία, οξέα και βάσεις, εξουδετέρωση, οξειδοαναγωγή).
Ενότητα 2: Θεωρίες Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών
Φύση των επιστημονικών εννοιών, επιστημονική/διερευνητική μέθοδος, μοντελοποίηση, πειραματική προσέγγιση και δημιουργικότητα. Η οικοδόμηση των επιστημονικών εννοιών (ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση), τα στάδια της επιστημονικής μεθόδου (παρατήρηση, διατύπωση υποθέσεων, έλεγχος υποθέσεων, κ.λπ.), χρήση ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία, δημιουργικότητα.
Η Χημεία ως Γνωστικό Αντικείμενο
Α. Η ιστορία της Χημείας ως πλαίσιο ανάλυσης και το σχήμα του Jensen. Τα τρία επίπεδα της Χημείας κατά Johnstone.
Β. Μακροσκοπικό επίπεδο και δυσκολίες.
Γ. Υπομικροσκοπικό επίπεδο και δυσκολίες.
Δ. Συμβολικό επίπεδο και δυσκολίες.
Ε. Σύνδεση των τριών επιπέδων.
Διδασκαλία της Χημείας
Α. Προγράμματα σπουδών Χημείας.
Β. Διδακτικές προσεγγίσεις (εφαρμογές θεωριών μάθησης στη διδασκαλία της Χημείας, αναλογίες, χάρτες εννοιών, λύση προβλημάτων, διερευνητική προσέγγιση).
Γ. Αξιολόγηση της διδασκαλίας και των μαθητών στη Χημεία (διδακτικοί στόχοι - ταξινομία, ανώτερης τάξεως γνωστικές ικανότητες).
Νεότερες Θεωρητικές Προσεγγίσεις
Σενάρια διδασκαλίας
[Σύντομα θα προστεθεί η σχετική πληροφορία]